۱۳۹۷/۰۲/۰۳
۱۰:۱۲ ب٫ظ

محمد سلماوی: نجییب محفوظ از جایگاه ویژه و والایی در ادبیات عرب برخوردار است و کسی نمی‌تواند این جایگاه ادبی را نادیده بگیرد. به خاطر شخصیت نجیب محفوظ است که ما در ادبیات عرب داستان عربی داریم و به خاطر کارهای ادبی اوست که در زبان عربی یک مکتب ادبی متفاوت با دیگر مکاتب جهان داریم

سیصد داستان جدید از نجیب محفوظ

به نقل از سایت خبری الیوم السابع، محمد سلماوی رئیس انجمن نویسندگان مصر گفت، تقریبا سیصد داستان از نجیب محفوظ وجود دارد که تاکنون به چاپ نرسیده است و علاقمندان آثار و نوشته‌های این نویسنده مصری از آن‌ بی‌خبرند.

این داستان‌ها با اسلوب جدیدی نوشته شده‌اند و نجیب محفوظ با استفاده حداقل کلمات به آفرینش داستان‌های زیبایی پراخته است که از معنا و مفهوم عمیقی برخوردار است.

سلماوی روز دوشنبه گذشته در نشستی که در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب ترکیه برگزار شده بود گفت براساس بیانیه منتشر شده از وزارت فرهنگ نجییب محفوظ از جایگاه ویژه و والایی در ادبیات عرب برخوردار است و کسی نمی‌تواند این جایگاه ادبی را نادیده بگیرد. او همچنین گفت که به خاطر شخصیت نجیب محفوظ است که ما در ادبیات عرب داستان عربی داریم و به خاطر کارهای ادبی اوست که در زبان عربی یک مکتب ادبی متفاوت با دیگر مکاتب جهان داریم. 

رئیس انجمن نویسندگان مصر همچنین توضیح داد که نجیب محفوظ در سیر ادبی و داستان نویسی خود مخصوصا تجربه‌های او در زمینه داستان کوتاه به جایگاهی دست پیدا کرد که متاسفانه جوانان امروز از آن بی‌بهره‌اند. سلماوی به اواخر عمر این نویسنده نیز اشاره کرد و گفت نجیب محفوظ مانند بسیاری از ادیبان و روشنفکران عمیق و فکور در روزهای پایانی عمر خود به حکمت و دید وسیعی نسبت به زندگی دست پیدا کرده بود.

او همچنین تاکید کرد که این نویسنده از جمله نویسندگان اندک شماری است که توانستند اسلوب‌ها و قالب‌های متفاوت را بیازمایند. نجیب محفوظ نویسندگی را به شکل سنتی و قدیم آن آغاز کرد و پس از آن در دور های مختلف شیوه‌های دیگر را  آزمود.

سلماوی به زندگی شخصی نجیب محفوظ نیز اشاره کرد و گفت او هر روز سه ساعت پشت میز می‌نشست و به خواندن و نوشتن می‌پرداخت. او پس از عمل جراحی که در اواخر عمرش داشت، توانست نیم ساعت پشت میزش بنشیند و در همین مدت کوتاه نیز یک داستان کوتاه نوشت.

 

زمان انتشار : 1391-02-01