تئاتر

جزئیات نخستین جشنواره بین‌المللی تئاتر «روزهای کربلا»

نخستین جشنواره بین‌المللی تئاتر روزهای کربلا، به همت شعبه تئاتر معاصر آستان مقدس حسینی در کربلای معلی آغاز به کار کرد.

نمایش خانه سیاه از زنان فلسطینی و عراقی حمایت می‌کند

«خانه سیاه» مشکلات زنان، فشارها و رنج‌های زن فلسطینی و عراقی را دربرمی‌گیرد. مصائبی که در اثر اشغال و از بین رفتن حقوق انسانی در این دو سرزمین بر زنان تحمیل شده است.

در نقد تبعیض نژادی دموکراسی بلژیک

سلیم حواش: در دهه شصت و در آمریکا قوانین جدی و رسمی وجود داشت که باعث ایجاد تبعیض نژادی می‌شد. اما امروز این قوانین به شکل پنهانی وجود دارند و مانع از ایجاد برابری نژادی می‌شود. این نمایشنامه بیشتر بر جنبه مبارزه تاکید دارد و می‌خواهد که برابری به شکل حقیقی خود را نشان دهد.

ساخت تئاتری درباره یک خبرنگار شهید

الجابر در سفر خود به غزه از نزدیک با مشکلات مردم مظلوم فلسطین روبرو شد. مشاهده رنج و آلام فلسطینیان باعث شد که وی دوربین فیلمبرداری خود را مبدل به اسلحه‌ای کند که رسالت خبررسانی علیه اسرائیل را به دوش بکشد. او در این سفر دغدغه‌های فلسطینیان را درباره نگرانی از جدا شدن قسمت‌های د

تاجر مسلمان و پسرک یهودی

تاجر مسلمان به این کودک تنها می‌آموزد که بخشش نسبت به دیگران، انسان را مالک اشیا و دارایی‌های بخشیده شده، می‌کند اما نگه‌داشتن همه چیز برای خود، تنها یک زیان ابدی است. این آموزه‌ها روح و احساس «مومو» را جلا می‌دهد و او را با خوشبختی روحی و معنوی آشنا می‌کند. وابستگی عاطفی تاجر و

اجرای اولین نمایش فلسطینی در بزرگترین خیابان آمریکا

لمیس اسحاق: ما می‌دانستیم که موضوع اساسی فلسطین است. اما تصمیم گرفتیم که نمایشی شخصی درمورد زندگی مردم عادی فلسطین بنویسیم. داستانی کلی که بدون تکرار مسئله اشغال تصویری را به بیننده القا کند و به وی این اجازه را بدهد که داستان را در ذهن خویش کامل کند.

مجموعه نمایش‌های «پس از منع» با ممنوعیت مواجهه شد!

فراجین: نام این نمایش را «پس از ممنوعیت» گذاشتیم چون علی‌رغم تلاش‌های فراوان ما برای نمایش دادن این آثار از تلویزیون، موفق به انجام این کار نشدیم و در پایان تصمیم گرفتیم که خودمان در اماکن مختلف این نمایش‌ها را برای مردم اجرا کنیم.

تئاتری های عراق معترض به سیاست های فرهنگی دولت

تعداد زیادی از هنرمندان عرصه تئاتر و روشنفکران عراقی نسبت تصمیات اخیر دولت واکنش نشان دادند و از دولت خواستند که تماتاشاخانه ملی را به بخش خصوصی واگذار نکند.طه علوان: تماشاخانه ملی تنها میراث به جا مانده از گذشته عراق است و نباید با واگذاری آن به بخش خصوصی خسارت جبران‌ناپذیری به

رابطه مستقیم بحران تئاتر مصر و روزگار مبارک

هنرمندان تئاتر مصر همگی معتقدند که در دوران حسنی مبارک، نخبگان به حاشیه رانده شدند و جای آن‌ها را افرادی گرفتند که از دانش لازم برخوردار نبودند. عدم توجهه به نخبگان و افراد شایسته به عرصه هنر و تئاتر نیز پا گذاشت. با کم‌رنگ شدن نقش هنرمندان حقیقی در صحنه تئاتر، موضوعات بی‌ارزش و